Acest articol este scris pentru oricine are nevoie de un website de afaceri, dar nu stie de unde sa inceapa. Este cel mai cuprinzator ghid pentru obtinerea unui website de afaceri, din perspectiva clientului.

Scopul acestui articol este de a va pregati pentru a lucra cu o firma de webdesign sau un freelancer care va crea websiteul dv. Dar chiar daca intentionati sa creati chiar dv. un site, acest articol va va fi de mare ajutor.

Va aflati la locul potrivit daca:

  • Doriti sa prezentati publicului compania / serviciile / produsele dv
  • Nu intentionati ca siteul sa fie un magazin online, chiar daca acceptati plata online pentru serviciile dv
  • Va intereseaza in principal vizitatorii care va vor suna / scrie si pot deveni clientii dv.

Cateva exemple de proiecte care ar intra in aceasta categorie:

  • Site pentru o clinica medicala cu lista de servicii, preturi, posibilitatea de a vedea disponibilitatea specialistilor si de a rezerva un consult / face o programare
  • Site pentru fotograf de nunta
  • Site pentru o brutarie artizanala / cafenea / restaurant – cu meniuri, rezervari de locuri sau formulare de comanda a produselor
  • etc.

1. Scrieti un brief

Website brief este descrierea proiectului dumneavoastra. Indiferent daca veti face siteul singur sau veti trimite informatia catre firmele de webdesign – un brief este un prim pas esential.

Mai jos aveti un bun exemplu de inceput pentru brief. Faceti clic pe titluri pentru a vedea exemplele de raspunsuri (scrise de o imaginara brutarie artizanala din Dublin).

Suntem o brutarie artizanala situata in Dublin. Brutaria noastra are doar 2 ani vechime, dar merge exceptional de bine. Oferim o varietate completa de paine, produse de patiserie si dulciuri de calitate excelenta. Totul este realizat din produse cultivate local de cea mai buna calitate. Avem atat brutaria, cat si magazinul de pe Lucan Rd si avem de asemenea o mini-cafenea in afara magazinului, unde oamenii pot bea cafeaua cu o briosa proaspat scoasa din cuptor. Pana acum ne-am descurcat cu profilul nostru FaceBook. Dar consideram ca putem beneficia si de websiteul propriu: ii putem tipari numele pe ambalaje, putem avea o prezenta mai consistenta a marcii. De asemenea dorim sa oferim servicii mai bune clientilor nostri prin intermediul websiteului.
Nu. Avem deja un logo si un mini-brand-book pe care o folosim pentru materialele tiparite: brosuri, meniuri etc. Deci designul siteului ar trebui sa fie in concordanta cu marca noastra.
Da! Ne asteptam sa atragem mai multi clienti prin intermediul websiteului nostru. Ne intereseaza in special promovarea unui serviciu de cumparare inainte de inceperea programului de lucru al clientilor, serviciu pe care il incepem chiar acum.
Ha-ha. Toate brutariile din Dublin :). Dar cele de top sunt: Jamie’s Artisan Breads (www.jamiesdublinbreads.ie) si www.wholesomecookie.com.
Ne place foarte mult www.wholesomecookie.com. Au un formular de comanda interesant pentru clientii lor, care seamana cu un joc si nu este plictisitor. Iar aspectul siteului este atat de cald si primitor. Iti lasa gura apa. Vrem ceva de genul acesta, dar in concordanta cu brandingul nostru. De asemenea ne place www.dublin-muffin.ie: idee foarte frumoasa, cu imagini mari pe pagina principala. Si au si un afisaj frumos (lista?) de produse pe categorii. Curat.
www.jamiesdublinbreads.ie – pare ca a fost facut in mileniul trecut. De asemenea imaginile produselor sunt mici si de proasta calitate. Pare foarte „aglomerat” si inghesuit.
  • Pagina principala
  • Despre noi
    • Bbrutaria
    • Magazinul
    • Cafeneaua
    • Istorie
    • Filozofia noastra: cultivat local – copt local
    • Echipa
  • Produsele noastre
    • Paine
    • Patiserie
    • Dulciuri
    • Briose (DA! Categorie separata)
  • Preluare inainte de lucru (noul nostru serviciu)
  • Comanda produse
  • Promotii / reduceri / noutati
  • Contacteaza-ne
Acest capitol va influenta mult pretul proiectului. Asa ca fiti cat se poate de corect si de grijuliu in scrierea acestei sectiuni.

In primul rand, am dori foarte mult sa crestem vanzarile online. In momentul de fata le gestionam prin intermediul paginii FaceBook, dar este greu de urmarit. Deci avem nevoie de un fel de sistem de plasare si urmarire a comenzilor. Un formular de comanda?

De asemenea, incepem un serviciu de ridicare a comenzilor inainte de inceperea programului de lucru al clientilor. Practic, dorim ca persoanele care lucreaza in apropiere sa aleaga unul dintre pachetele de preluare pe care le-am creat (cafea + 2 briose, arome alese; cafea si 3 sconuri etc.). Oamenii vor efectua comenzi pentru o saptamana intreaga in avans, de luni pana vineri, iar pick-up-ul lor ii va astepta intr-un stand special in afara magazinului nostru in fiecare dimineata intre orele 7:00 si 9 *. Cu numele lor pe el. Acestia vor plati pe site cu un card de credit. De asemenea, am dori ca acesti oameni sa aiba un fel de profil de utilizator, astfel incat sa isi poata vedea comenzile anterioare, sa obtina reduceri si asa mai departe.

* Daca doriti sa livrati produse clientilor dv., sa urmariti stocul, sa emiteti cupoane, ar trebui sa aveti un magazin online. Le vom acoperi pe acestea in articolul urmator.

Da, dorim o functionalitate de newsletter. Si, de asemenea sectiunea Promotii / Vanzari / Stiri. Sau poate fi un blog? sau amandoua. Va rugam sa ne sfatuiti.
Avem nevoie de website pana la 1 decembrie – vom avea promotii mari incepand cu 4 decembrie si pe tot parcursul perioadei de sarbatori. *

* In medie, constructia unui site de afaceri dureaza de la 3 la 12 saptamani, in functie de complexitate si dimensiune.

2. Cat costa un website de afaceri.

Am cercetat o multime de instrumente de estimare a bugetului online pentru proiecte web si am ajuns la concluzia ca acestea sunt inutile. Singura modalitate de a obtine o estimare adecvata este sa trimiteti informatia dv. catre mai multe firme de webdesign (sau freelanceri) si sa cereti sa evalueze proiectul.

Totusi exista unele sume in care va puteti inscrie. Iata un tabel care va ofera o idee despre la ce va puteti astepta. Puteti vedea de asemenea ce caracteristici ar putea creste pretul.

pan to view PROIECT MIC1-10 pagini, functionalitate interactiva foarte redusa 850 – 1,000
EUR
PROIECT MEDIU11-50 de pagini, unele functionalitati interactive1,000 – 3,500
EUR
PROIECT MARE50 + pagini, mai multe limbi, functionalitate interactiva complexa3,500 – 9,000
EUR
Nume domeniului
Gazduire
Branding
Strategia SEO / SEM
UI Wireframes
Schite fidele de design (Hi-fi design mock-ups)
WordPress CMS (Sistem de gestionare a continutului)
Dezvoltare web
Sectiunea Blog / stiri
Formular general de contact
Formulare de comanda / rezervare multiple
Functionalitate ce permite utilizatorilor sa se inregistreze si sa tina evidenta activitatii lor pe site
Acceptare plati online
Cautarea si filtrarea complexe
Site in mai multe limbi

Dupa cum puteti vedea, proiectul brutariei artizanale se incadreaza in categoria proiectelor mari. Functionalitatea interactiva pe care au solicitat-o plus acceptarea platilor online va impinge pretul proiectului catre maximumul gamei de preturi.

Termenul de predare ar putea de asemenea influenta pretul. Cu cat este mai strans, cu atat va fi mai mare pretul. Asadar, este o idee buna sa incepeti proiectul cu mult timp in avans.

Nu sunteti sigur in ce gama de pret se incadreaza proiectul dv? Contactati-ne pentru o evaluare gratuita a proiectului si o oferta gratuita si fara obligatii.Contact

PROWEBDESIGN este o firma web design si dezvoltare cu sediul in Bucuresti, Romania.

Avem mai mult de 15 ani de experienta in proiectarea si dezvoltarea de websiteuri, aplicatii si produse si am finalizat cu succes sute de proiecte. Proiectele noastre variaza de la websiteuri simple, perfecte pentru afacerile mici, pana la aplicatii interactive mari.

3. Procesul de construire a unui website de afaceri

In cazul in care angajati un profesionist, el va va solicita mai multe informatii despre afacerea dv, si va analiza concurenta dv identificand modalitati de a arata oferta unica si valoroasa a afacerii dv.
Odata ce veti avea un site nou nout, exact nimic nu va incepe sa se intample. Singurul trafic pe care site-ul il va primi va fi de la dv si familie + prieteni. Nimeni nu cunoaste siteurile si domeniile noi, iar in zilele noastre concurenta pentru clasamentul in motoarele de cautare este atroce. Deci, INAINTE de a incepe construirea unui site, educati-va in legatura cu SEO (optimizarea pentru motoare de cautare) si SEM (marketingul online). Indiferent daca veti construi singur un site sau veti angaja profesionisti pentru a-l face, SEO si SEM trebuie sa fie preocuparea dv constanta!
Profesionistul angajat ar trebui sa va ajute in selectarea numelui de domeniu si a furnizorului/pachetelor de gazduire. Desi poate parea mai usor, NU este recomandat sa aveti o companie de dezvoltare web care sa si gazduiasca si site-ul dv. Am vazut cazuri in care agentiile de webdesign au iesit din afacere si pur si simplu „au uitat” sa transfere drepturile de gazduire catre clientii lor. Acest lucru a dus la suspendarea unei multimi de site-uri a unor clienti fara vina.

Va veti stradui sa obtineti cat mai multa autonomie dupa ce site-ul dv. este live: platiti pentru numele de domeniu si gazduire direct catre furnizorul de gazduire, faceti copii back-up a site-ului!

Text websiteului si chiar titlurile si adresele URL ale paginilor ar trebui create pe baza strategiei dv. SEO / SEM!
UI inseamna Interfata utilizatorului. Aceasta este o faza de proiectare unde freelancer/firma de webdesign planifica ce elemente vor merge si pe ce pagina, unde vor fi pozitionate si cum vor functiona. Schitele UI sunt de asemenea numite wireframes. Uneori le lipsesc culorile si imaginile. Aceasta etapa este preponderent valoroasa pentru site-uri mai mari, cu structura si functionalitate complexa si nu este strict necesara pentru proiecte mici pana la medii. Este important ca designerul vostru sa creeze fiecare schita in cel putin 3 variante: desktop, tableta si telefon mobil!

Probabil ati auzit si de UX si ati dori sa stiti daca aveti nevoie de asa ceva. UX = Experienta utilizator. Proiectarea UX este un domeniu separat in dezvoltare a produsului si defineste modul in care utilizatorii interactioneaza cu interfetele complexe, ce fel de utilizatori va atrage un produs, ce traseu va urma un anumit tip de utilizator pentru a finaliza o anumita sarcina in cadrul unui produs. UX nu este neaparat necesar in cazul websiteurilor de afaceri. Este util pentru aplicatii mari si produse cu modele interactive complexe.

Brandingul nu se limiteaza doar la crearea unui logo. Trebuie sa va asteptati ca designerul dv sa livreze un mini-brand-book care sa includa:

  • logo si regulile de utilizare a acestuia (varianta normala, varianta inversata / negativa, distantarea in jurul logo)
  • fonturi recomandate
  • culori: primara, secundara si, daca este necesar, tertiara
  • set de elemente de design repetitive, cu variante de stari: butoane (normale, mouse over, clicked), campuri pentru forme (normal, focalizat, eroare, succes), bannere, CTA etc.
In aceasta faza veti obtine schitele de design care combina cadrele UI cu noul branding si vor arata exact cum va arata siteul. Veti obtine designul final cu culori, fonturi corespunzatoare, imagini. Este important ca designerul dv sa creeze machetele in cel putin 3 variante: desktop, tableta si telefon mobil!
Dupa ce aprobati design-ul, incepe etapa de dezvoltare (development). Inutil sa spun, faza de dezvoltare trebuie sa respecte de asemenea strategia SEO. In aceasta faza, dezvoltatorii web vor:

  • instala un CMS la alegere pe serverul dv (spatiu de gazduire)
  • configura CMS si adauga toate paginile cu functionalitatile planificate la acesta (fie utilizand pluginuri, fie scriind cod custom)
  • adauga tot continutul la paginile create
  • implementa designul (codeaza o „tema” personalizata pentru CMS)
  • verifica erorile si defectiunile
  • verifica cum functioneaza site-ul pe multiple dispozitive si multiple platforme
  • configura contul Google Analytics pentru dvs. si il vor conecta la siteul dv
  • furniza un ghid scris despre cum sa va gestionati siteul. Daca este necesar, ofera si instruire live online
  • lansa siteul

In zilele noastre toate websiteurile sunt responsive. Inseamna ca se adapteaza automat pentru vizualizare si interactiune optima pe tot felul de dispozitive: desktop, laptop, tablete, telefoane etc. Daca un designer web incearca sa va vanda caracteristica responsive ca un serviciu separat, trebuie sa va despartiti! Caracteristica responsive este un standard al industriei.
In timp ce va testati siteul inainte de lansare nu uitati sa il accesezati pe mai multe dispozitive – mai ales pe telefonul!

Daca aveti siteul construit cu un CMS (care ar trebui sa fie intr-adevar cazul), veti putea gestiona singuri majoritatea aspectelor. Asistenta tehnica poate fi limitata la modificarea sau adaugarea de noi functii la cerere. Daca nu aveti timp sa gestionati singur continutul siteului dv, il puteti externaliza catre designerul/firma web.

4. Care este cel mai bun CMS pentru un site web de afaceri

Utilizarea unui CMS va va permite sa gestionati singuri majoritatea actualizarilor de continut, reducand astfel costurile pentru asistenta! Un CMS permite, de asemenea, sa adaugati cu usurinta functionalitati interactive complexe, sa mariti si sa extindeti siteul.

WordPress este, fara indoiala, cel mai bun CMS pentru un website de afaceri. De-a lungul anilor am lucrat cu alte cateva CMSuri. Unele au oferit mai multa libertate de codare, altele au fost mai flexibile in ceea ce priveste modul in care administratorul poate construi pagini din interfata vizuala. Dar niciunul nu s-a apropiat macar de excelenta experienta a utilizatorului pe care WordPress o ofera. In urma cu aproape 10 ani, cand am inceput sa folosim WordPress, un client ne-a spus: „Imi place sa imi actualizez site-ul, acest WordPress este ca o jucarie!”. Si am fost cuceriti. Exista, de asemenea, multe alte avantaje in utilizarea WordPress, cititi mai multe despre ele aici.

5. Cand sa folositi un software care creaza websiteuri (site builders) si cand sa angajati un freelancer sau o firma de webdesign

Daca aveti un buget mai mic de 850 EUR sau afacerea dvs. este complet noua, sau ambele – construiti-va singur un site. Spus de un proprietar de firma de webdesign, acest lucru poate suna ca un sacrilegiu, dar este cel mai bun sfat pe care vi-l putem oferi in aceasta situatie. Nu puteti obtine un designer decent pentru mai putin de 850 EUR, asa ca nu ii cheltuiti pe un designer prost.

Exista servicii, numite website builder, care va permit sa construiti singur un site. Puteti incerca wix.com, squarespace.com sau weebly.com. Ofera functionalitati foarte limitate, modele care arata bine doar in demonstratiile lor si necesita o curba de invatare pentru utilizare. Dar veti avea totusi un site. Puteti apoi face un site profesionist in 6-12 luni, dupa ce obtineti bugetul necesar.

Daca bugetul dvs. este peste 850 EUR ar trebui sa angajati un designer. Si aici vine intrebarea: pe cine sa angajati? Un freelancer? O companie de webdesign? Iata PRO si CON pentru fiecare varianta.

Angajarea unui freelancer

Dupa cum ati vazut, procesul de construire a unui website necesita mai multe seturi de abilitati:

  • Abilitati SEO / SEM
  • Abilitati analitice pentru cercetare si design de interfata de utilizator
  • Abilitati de proiectare grafica pentru design hi-fi si branding
  • Abilitati de dezvoltare/programare web

O intrebare rezonabila apare imediat in minte: o singura persoana poate avea toate aceste abilitati? Ei bine, o persoana poate, dar este un caz rar in zilele noastre. Webdesignerii mai vechi sunt adesea buni la SEO / SEM, design vizual / grafic si la dezvoltarea web. Dar chiar si asa, una dintre discipline va fi in mod clar preferata lor si vor fi mai buni la acel lucru in detrimentul celorlalte.

Deci, daca decideti sa angajati un freelancer, ar trebui sa fiti constienti de aceasta limitare. Si daca gasiti un astfel de om, incercati sa aveti o conversatie cinstita cu el despre puterea si slabiciunile lui. Dupa identificarea celor mai slabe aspecte, fiti pregatiti sa va educati in aceasta privinta si sa ajutati in procesul de realizare a siteului. In mod alternativ, puteti angaja doi freelanceri cu seturi de abilitati diferite.

Va puteti intreba: de ce sa va deranjati sa angajati un freelancer? Motivul evident este pretul, desigur. Un freelancer va fi mai ieftin decat o firma. Daca bugetul dv este la limita minima, angajarea unui freelancer poate fi o alegere buna.

Angajarea unei firme de webdesign

Angajarea unei firme va va scapa de necesitatea supravegherii constante a proiectului. O firma buna va face un plan solid de actiuni si apoi va parcurge cu tine intregul proces, sugerand solutii la fiecare pas. Problema unui singur designer dispare in cazul firmei, deoarece veti avea mai multe persoane care lucreaza la proiectul dv. Cel mai adesea: manager de proiect, specialist SEO/SEM, designer UI si web developer. Pentru proiecte mai complexe, puteti obtine, de asemenea, ingineri QA si junior designeri.

Singura CON de a angaja o firma este pretul. In mod normal, o firma este mai scumpa decat un freelancer.
In mod normal, dar nu intotdeauna.

Reduceti costurile de proiectare si dezvoltare web prin externalizare (outsourcing)

Daca va aflati in Europa de Vest, SUA, Canada, Australia, puteti lua in considerare externalizarea proiectului dv catre o firma situata intr-o tara cu preturi mai mici de web development. Astfel veti obtine practic o firma la un pret de freelancer. Va putem recomanda externalizarea catre Europa de Est si Centrala. NU putem recomanda destinatii de externalizare populare, cum ar fi India si Bangladesh. Experienta proprie cu aceste tari a fost una trista.

Prowebdesign a fost creat in 2006. Primul nostru partener de outsourcing este alaturi de noi – ati ghicit – din 2006. 🙂Externalizati catre noi.

PROWEBDESIGN este singurul partener de externalizare de care o sa aveti nevoie vreodata. Gestionam proiecte externalizate de peste un deceniu.

Clientii nostri raman alaturi de noi multi ani datorita calitatii muncii noastre, eticii in afaceri si preturilor flexibile.

Sa incepem un dialog si sa vedem daca putem lucra impreuna!

6. Cum sa recunoasteti un freelancer sau o companie buna

  1. Are un portofoliu solid de proiecte LIVE
    Evitati designeri fara portofoliu, cu portofoliu de 1-2 proiecte sau cu portofoliu de proiecte care nu au linkuri catre siteuri live care pot fi vizualizate online.
  2. Responsabil
    Nu va grabi lucrurile si nu va intra in proiect fara a afla toate detaliile necesare pentru o oferta corecta. Evitati companiile si freelancerii care nu pun intrebari.
  3. Competent
    Este dificil de evaluat daca setul de competente autoproclamate exista de fapt. Dar cereti unui freelancer / firma sa va explice procesul si comparati-l cu procesul descris in acest articol. Puneti intrebari „nepricepute” si folositi bunul simt pentru a identifica posibile deficiente – acestea vor fi evidente din omisiuni, explicatii neclare sau chiar minciuni directe.
  4. Descurcaret. Capabil sa gaseasca solutii si sa va ajute sa obtineti cea mai buna solutie pentru bugetul dv.
    Daca doriti sa construiti un proiect mare, dar aveti doar un buget pentru unul mediu, cautati un freelancer / firma care va fi dornica si capabila sa va ajute sugerand modalitati alternative de a obtine ceea ce doriti sau aproape tot ceea ce doriti. O “colaborare prietenoasa” – aceasta ar trebui sa cautati.
  5. Vorbeste perfect limba dv
    Aceasta NU este o metafora! Ceea vrem sa aratam este: daca vorbiti limba engleza, cautati freelancer / firma care este FLUENT in engleza. Nu va multumiti cu „suficient de bine” in problemele de comunicare.
  6. Pret. EVITATI designerii prea ieftini.
    Nu exista minuni. „Platesti putin, mananci putin” spunea bunica mea. Un designer bun va avea preturi medii sau chiar mari pentru domeniul si regiunea lui.
  7. Legal
    Un freelancer sau o firma ar trebui sa va ofere un contract legal si sa va factureze pentru fiecare plata.
Am dori sa stim daca acest articol a fost util! Daca credeti ca nu am acoperit un anumit aspect care este important sau aveti o sugestie, va rugam sa trimiteti un mesaj la office@prowebdesign.ro.